Waardoor wordt de wachttijd bepaald?
De wachttijd is afhankelijk van de totale caseload. Bij de Gespecialiseerde GGZ is er sprake van complexe problematiek, waardoor wachttijden soms langer kunnen zijn dan wenselijk. Als de wachttijd langer dan 6 weken is, zal er een tijdelijke clientenstop ingesteld worden.
Een wachttijd en/of clientenstop kunnen ook afhankelijk zijn van het gegeven bij welke zorgverzekeraar de client verzekerd is. Bij een dreigende overschrijding van bijvoorbeeld het omzetmaximum kunnen aspirant-cliënten verwezen worden naar het Zorgteam van de betreffende zorgverzekeraar. Het Zorgteam kan dan bemiddelen naar een alternatieve zorgaanbieder in de regio.
Wachtlijstbemiddeling:
Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met de zorgaanbieder, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen vier weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt, en dat de behandeling binnen tien weken vanaf de intake is gestart. Genoemde wachttijden zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door de zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).